پُل مارنان نام پلی در شهر اصفهان بین پل فلزی و پل وحید واقع شدهاست. این پل در اصل ماربین نام داشتهاست که خود ماربین دیگرگون شده از فرهنگ اوستایی است و چون قرنها قبل از ظهور زرتشت معبد مهرپرستان بر فراز کوهچه آتشگاه از تمام روستاهای اطراف آن مشاهده میشده است نام این بلوک هم مهربین بوده که با تصحیف این نام در زبان پهلوی ساسانی به «ماربین» در دوره ساسانیان و به دنبال آن در طول مدت ۱۵ قرن تاریخ اسلامی ایران پیوسته با همین نام شناخته شدهاست و قدمت ساختمان این پل که از زمانهای بسیار دور همچنان که پل جی یا پل شهرستان واسطه اتصال شمالیترین ساحل شهری زایندهرود به جنوبیترین ساحل مقابل بودهاست، پل مارنان نیز وجود داشته و واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربیترین قسمت شهر اصفهان بودهاست و روستاهای ماربین از طریق پل مارنان (پل ماربانان و پل ماربین) به روستاهای مقابل آن در ساحل جنوبی رودخانه متصل میشدهاست شکل امروزی پل مارنان با نمای ساختمانی آن در عصر صفویه تغییری نکرده ولی تعمیرات مکرر داشتهاست. چهار فرسنگ مانده به شهر اصفهان رودخانه زاینده رود به شکل مارپیچی راست خم گردیده و وارد اصفهان می گرددبه همین دلیل گفتهاند قریه مارنان راماریانان گفتهاند و در همین محل پل مارنان را ساختهاند و جلفا را به قریه مارنان متصل میکند. پل مزبور اکنون دارای هفده دهانه است ولی در پیش بیش از این دهانه داشتهاست که اکنون بسته شدهاست مدتی هم نام این پل سرفراز نام داشت دلیل این نام گذاری را چنین بیان میکنندکه در زمان شاه سلیمان صفوی یکی از ثروتمندان ارامنه این پل را ساخت و به لقب سرفراز نائل گردید و مدتی هم به نام سرفراز مشهور بود. لازم است ذکر شود ثبت تاریخی این پل در مرحله گردش اداری است. در ضمن این پل در کنار یکی از محله های قدیمی اصفهان که محله مارنان میباشد، قرار دارد
معمولا افرادی که در رابطه با تاریخ مطالعه زیادی ندارند، ممکن است علت گشایش پل های مختلف برروی زاینده رود را ندانند ولی باید به این نکته اشاره کرد که پل ها برای پیشینیان ما اهمیت بسیار زیادی داشته اند. از زمانی که گذشتگان و پیشینیان ما شهر اصفهان را به عنوان شهری برای محل سکونت انتخاب کردند، به این نتیجه رسیدند که نیاز است تا با افرادی که در آن طرف زاینده رود زندگی می کنند، ارتباط داشته باشند تا بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند و به همین دلیل مردم ساکن اصفهان شروع به ایجاد پل بر روی زاینده رود کردند. از گذشته های بسیار دور پل مارنان اصفهان باعث اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی زاینده رود می شد و به علت آن که این پل در غربی ترین قسمت شهر نیز واقع شده بود، باعث اتصال روستاهای مابین به روستاهای ساحل جنوبی پل می شد. با وجود این که گشایش این پل را به دوره صفوی نسبت می دهند، منابع متعددی وجود دارد که نشان می دهد، پیش از این نیز بر روی این قسمت از زاینده رود پل های مختلفی زده شده بود ولی در عصر صفوی حکومت مرکزی با تمرکز بر روی این پل باعث شد تا پل مارنان یکی از بخش های اصلی زاینده رود لقب گیرد.
ویژگی های پل مارنان اصفهان
طول پل مارنان اصفهان به ۱۶۰ متر می رسد. این پل دارای ۱۷ دهانه برای عبور آب است، البته کارشناسان مربوطه اظهار داشتند که این پل در گذشته دهانه های بیشتری داشته است اما با گذشت زمان شاهد بسته شدن این دهانه ها بوده ایم. علاوه بر دهانه های بزرگ و ویژه ای که در این پل به منظور عبور آب ایجاد شده است، می توان شاهد وجود دهانه های کوچکی نیز بر روی این پل باشیم که البته این دهانه ها بیشتر جنبه تزیینی داشته و به زیبایی پل مارنان اصفهان کمک کرده است.
از ویژگی های مهم این پل به متغیر بودن ابعاد دهانه های هر بخش می توان اشاره کرد. شما می توانید این متغیر بودن را حتی در عرض پل نیز مشاهده کنید. بخش های ابتدایی، مرکزی و انتهایی پل به هیچ عنوان عرض یکسانی ندارند و در قسمت های مرکزی شاهد عریض تر شدن پل مارنان هستیم. پل مارنان اصفهان پایه سنگی دارد و پایه آن سنگ های کف رودخانه با ملات ساروج می باشد و قسمت های باقی مانده آن نیز با استفاده از آجر و ملات گچ ساخته شده است. برخلاف دیگر پل های اصفهان که نقش عبوری داشته و مردم با استفاده از آن از روی زاینده رود عبور می کردند، پل مارنان تنها یک پل عبوری محسوب نمی شده و در گذشته نقش سد را نیز ایفا می کرده است. البته با گذشت زمان پل مارنان اصفهان دچار فرسایش شده است و همین مسئله باعث شده تا امروزه این پل نیاز به بازسازی و مرمت داشته باشد. با توجه به فرسایش پل مارنان، این جاذبه دیدنی بسیار زیبای اصفهان بیش از گذشته نیاز به توجه دارد تا شاهد از بین رفتن آن نباشیم.
- دستشویی
- نیمکت
- چمن
- بوفه
مدت زمان بازدید: کمتر از 1 ساعت
هزینه بازدید: رایگان
ساعت بازدید: همه روز از سال
اصفهان: بلوار بوستان سعدی، بین پل فلزی و پل وحید
ندارد
جاذبه های مشابه : پل شهرستان
دوره : صفوی
سال ساخت : 1311 هجری شمسی
طول پل :160 متر
کارکرد پیشین : پل – بند
کارکرد فعلی : پل
نام های پیشین : ماربین
ثبت ملی : 1381 به شماره 6018
عرض پل : در ابتدا 6 متر در وسط 4/7 متر و در جنوب 6.6 متر